You are here:
← Tillbaka

Använd funktionen ”hemlig kopia” när du skickar mejl till större grupper som till exempel ”aktuella login” eller ”skolpersonal alla skolor”.

Varför ska jag använda hemlig kopia och hur gör jag?

Om du använder ”hemlig kopia” när du skickar mejl till större grupper undviker du att någon råkar skicka sitt svar till alla i gruppen trots att det bara var ämnat för dig som avsändare.
Dessutom avslöjar du inte andras mejladresser om du använder ”hemlig kopia”.

Det finns tre sätt att skicka ett mejl med ”hemlig kopia”, via stationär dator, mobil, eller via portal.office.com (Office 365)

Stationär dator

  1. Öppna “Outlook”
  2. Välj “Ny e-post”
  3. Klicka på “Kopia”
  4. Ny ruta öppnas, skriv mejladresser i fältet “Hemlig kopia”
  5. Fyll i ämnesrad
  6. Skriv ditt meddelande och skicka. Obs! Läs igenom en extra gång vad du skrivit innan du skickar

Du kan även lägga till fältet “Hemlig kopia” genom att välja fliken “Alternativ” Under “Visa fält”, välj “Hemlig kopia”.

Mobil

  1. Öppna “Outlook-appen”
  2. Klicka på pennan
  3. Klicka på Kopia/Hemlig kopia
  4. Skriv mejladresser i fältet “Hemlig kopia”
  5. Fyll i ämnesrad
  6. Skriv ditt meddelande och skicka. Obs! Läs igenom en extra gång vad du skrivit innan du skickar

Portal.office.com (Office 365)

  1. Logga in på ditt konto, verifiera dig med tvåstegsinloggning (ett sms med kod kommer till din jobbmobil). Detta gäller när du är utanför kommunens nät, till exempel hemifrån eller på annan ort
  2. Välj appen “Outlook”
  3. Klicka på “Nytt”
  4. Klicka på “Hemlig kopia”
  5. Skriv mejladresser i fältet “Hemlig kopia”
  6. Fyll i ämnesrad
  7. Skriv ditt meddelande och skicka. Obs! Läs igenom en extra gång vad du skrivit innan du skickar