You are here:
← Tillbaka

Vad är en FAQ?
FAQ står för Frequently asked questions eller Vanligt ställda frågor på svenska. Här ska vi lägga ut de vanligaste frågorna som våra medarbetare ställer, med svar.

Varför ska jag skriva en FAQ?
På vår supportsida samlar vi de vanligaste frågorna för att medarbetarna på ett enkelt sätt ska kunna hitta svaren på frågor de har på ett ställe, men också för att avlasta för dig som får mycket frågor i tjänsten.

4 tips när du skriver FAQ:

  1. Välj de vanligaste frågorna – inte dina favoritfrågor
    Skriv frågor som du faktiskt får, inte frågor som du tycker borde vara med. När medarbetarna kommer till vår sida vill de ha svar på en specifik fråga, och det är oftast en av de vanligaste frågorna. Spara alla frågor du får in under en tid så kommer du säkert se ett mönster.

  2. Svaret ska vara lätt att förstå
    Håll svaret kort, men svara på frågan i svaret. Vissa svar kan behöva vara längre eller innehålla till exempel guider i flera steg. Även där är det viktigt att du tänker på att försöka formulera dig kortfattat och att svaret ska vara lätt att förstå för läsaren. Du kan även länka vidare till en sida som handlar om ämnet, så att läsaren kan läsa mer om ämnet där.
  3. Uppdatera ofta
    Se till att dina frågor och svar är aktuella, så att inte medarbetarna får gammal eller felaktig information. Titta igenom dina frågor då och då och se så att allt stämmer. Då kan du även passa på att lägga till nya frågor.

  4. Skriv tydligt och använd vanliga ord
    Utgå alltid ifrån läsaren när du skriver frågor och svar. Många kommer att söka efter sin fråga i sökrutan. Tänk därför på att försöka formulera frågan på det sätt som medarbetarna brukar ställa den på, och använda de ord i texten som de kan tänkas söka på. På så sätt är chansen större att den som söker hittar frågan.