How Can We Help?
Det finns flera svar på frågan hur du kommer åt din e-post och kalender (Outlook), beroende på var du är och vilken typ av dator/telefon du använder.
En grundläggande skillnad är att F3-användare alltid startar Officeprogrammen (Outlook, Word, Excel, Powerpoint m fl) via en webbläsare eller en säker mobilapp på tjänstetelefonen.
I webbläsaren hittar man alla program när man går till Office 365-portalen (http://portal.office.com). Direktlänk dit hittar du bland annat på kommunens hemsida, under Anställd.
Om du inte redan är inloggad när du försöker komma in på portalen så får du ange dina inloggningsuppgifter. Som användarnamn anger du din e-postadress (vanligtvis fornamn.efternamn@hultsfred.se) och därefter det lösenord som hör till kontot (samma som när du loggar in i exempelvis Självservice). Om det var länge sedan du loggade in krävs en extra PIN-kod som skickas till din mobiltelefon.
E-post och kalender hittar du när du klickar på Outlook-appen:
Ovanstående väg till e-post och kalender fungerar både från datorer på arbetsplatsen, fjärrskrivbord och privata datorer. Privata datorer kräver alltid tvåfaktorsinloggning med extra PIN-kod.
F3-användare som kopplar upp sig till ett fjärrskrivbord behöver inte gå via Anställdsidan för att komma till portalen. Länken ligger alltid åtkomlig på fjärrskrivbordet.
Från en personlig tjänstetelefon kan du starta den särskilda Outlook-appen istället.
Kontakta IT-supporten om du inte kommer åt din e-post och kalender.