Hur aktiverar jag VoLTE?

You are here:
← Tillbaka

Telia har gjort en uppgradering som innebär att du som användare av mobil anknytning har fått en förbättrad tjänst genom tillgång till tjänsten VoLTE.

  • Se till så att din telefon har den senaste programuppdateringen. Kontrollera att senaste version av mjukvara finns installerad i telefonen genom att söka efter programuppdateringar och installera senaste versionen.
  • Idag är VoLTE aktiverad per automatik på de flesta mobiltelefonerna, men för vissa modeller behöver VoLTE aktiveras under inställningar i mobilen.
  • Har du en iPhone följer du Telias guide på deras hemsida
  • Har du en Samsung följer du Telias guide på deras hemsida

Observera att telefoner som enbart har stöd för 2G/3G kan få problem med vidarekopplingsfunktionen.

Om du som användare inte har tillgång till VoLTE, då åtgärdar du det genom en omstart av din telefon.

Kvarstår problem för dig som användare efter att du utfört de åtgärder du ombetts göra. Då skickar du en felanmälan till kcintern@hultsfred.se med vilken modell och en beskrivning av din upplevda problematik.

Vad är VoLTE?

  • VoLTE – “Voice över LTE” betyder att även taltrafiken går via 4G-nätet och inte bara surfen .Det betyder också att man kan prata och surfa till högsta hastighet som är tillgänglig. Det kommer fungera på de flesta smarta telefonerna som är inköpta det senaste året och som har senaste versionen av operativsystemet. Mera information kring VoLTE hittar du via Telias hemsida.